سخنرانی جناب آقای دکتر ظریف وزیر محترم امور خارجه در مراسم بزرگداشت روز معلّم در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه

چکیده

خدمت خواهران و برادران عزیز، اعضای محترم هیات علمی دانشکده روابط بین‌الملل سلام عرض می‌کنم. روز معلم را خدمت همه دوستان عزیز تبریک می‌گویم و یاد و خاطره مرحوم استاد شهید مطهری را که این روز به برکت خدمات و تلاش‌های ایشان نام گذاری شده است گرامی می‌داریم. همه ما به عنوان افرادی که عمر خود را در این شغل شریف صرف کرده‌ایم، شما بیشتر و من کمتر، افتخار می‌کنیم که در چنین روزی با چنین افرادی همردیف و همنام هستیم و البته خود استاد شهید رحمه‌الله علیه نیز افتخارشان این بود که همنام انبیا هستند که سرآمد معلمان بشریت بوده‌اند. 
فرمودند که بحثی راجع به شرایط بین المللی و جایگاه و موقعیت جمهوری اسلامی ایران داشته باشم. شاید بهترین فرصت و بهترین جمع برای طرح چنین بحثی، جمع استادان دانشکده روابط بین‌الملل باشد که عموماً هم سابقه علمی درخشان و هم سابقه عملی متمایز در حوزه دیپلماسی دارند؛ شاید بهتر بود جلسات بزرگداشت روز معلم را از ابتدا به همین کار اختصاص می دادیم و البته بیشتر از اینکه بنده خدمت شما عرایضی داشته باشم از دیدگاه و نظرات دوستان استفاده کنم. نکاتی را مطرح می‌کنم و حتماً دوستان از نظر فکری کمک خواهند کرد.