بررسی معیارهای تعیین دار الاسلام، دار الکفر و دار الحرب و انطباق آن با شرایط فعلی نظام بینالملل
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
در این مقاله، نظرات فقهای شیعه در چهار دوره: قبل از صفویه، صفویه، مشروطه و انقلاب اسلامی (در هر دوره، سه یا چهار فقیه) در خصوص معیار و ملاک برای تعیین دار الاسلام، دار الکفر و دار الحرب که سه مفهوم اساسی و بنیادی در فقه روابط بینالملل میباشند، مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده در مجموع میتوان نظرات فقهاء شیعه را در قالب سه گروه، دستهبندی کرد: 1- فقیهانی که معتقدند ملاک برای تعیین دار الاسلام و دار الکفر اجرا یا عدم اجرای احکام اسلامی است (شهید اول) 2- فقهایی که معتقدند ملاک برای تعیین دار الاسلام و دار الکفر اکثریت یا عدم اکثریت جمعیت مسلمان است (آیتالله منتظری) 3- فقهایی که معتقدند ملاک برای تعیین دار الاسلام و دار الکفر استقرار حکومت و حاکمیت اسلام و کفر است (شیخ طوسی، علامه حلی، امام خمینی و ...) همچنین مشخص شد که فقهای دوره مشروطه و انقلاب اسلامی عمدتاً قائل به معیار سوم یعنی استقرار حکومت برای تعیین دار الاسلام و دار الکفر هستند و این معیار بیشتر با شرایط امروز نظام بینالملل و روابط بینالملل که مبتنی بر نظام ملت- دولت میباشد هماهنگی و تطابق دارد. بنابراین، در فقه روابط بینالملل شیعه، ملاک و معیار سوم برای تعیین دار الاسلام و دار الکفر، هم طرفداران بیشتر و هم قابلیت تطابق با شرایط امروز نظام بینالملل را دارد به نحوی که میتواند هم روابط دولتهای اسلامی با یکدیگر و هم روابط آنها با سایر دولتهای کافر را تبیین کند.
. (1396). بررسی معیارهای تعیین دار الاسلام، دار الکفر و دار الحرب و انطباق آن با شرایط فعلی نظام بینالملل. فصلنامه سیاست خارجی, 31(1), 113-140.
MLA
. "بررسی معیارهای تعیین دار الاسلام، دار الکفر و دار الحرب و انطباق آن با شرایط فعلی نظام بینالملل". فصلنامه سیاست خارجی, 31, 1, 1396, 113-140.
HARVARD
. (1396). 'بررسی معیارهای تعیین دار الاسلام، دار الکفر و دار الحرب و انطباق آن با شرایط فعلی نظام بینالملل', فصلنامه سیاست خارجی, 31(1), pp. 113-140.
VANCOUVER
. بررسی معیارهای تعیین دار الاسلام، دار الکفر و دار الحرب و انطباق آن با شرایط فعلی نظام بینالملل. فصلنامه سیاست خارجی, 1396; 31(1): 113-140.