دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجهفصلنامه سیاست خارجی2382968032420190121An insider's view of Iranian Foreign Policy; Negotiating from Strengthسیاست خارجی ایران از درون مذاکره مبتنی بر قدرت52634884FAمحمد جواد ظریفوزیر امور خارجهJournal Article20190414The Islamic Revolution of Iran has introduced a new discourse at the international arena that has prevented the preponderance of a hegemonic discourse on many instances. This discourse, which was based on independence and native experience, and considering Iran’s particular geostrategic position and coinciding with a critical juncture in the development of international system, has entailed costs. Given that customary power equations in international relations have been more difficult and cumbersome for Iran as compared with other countries, the experience of Iran’s active presence and participation in various regional and international arenas demonstrates that any negligence on the part of the country would lead to incurring costs that could prove irreparable in cases. Iran, an exemplar of an independence-seeking country without a strategic ally, not only does not move in the direction of the dominant international currents, it in fact has introduced a new discourse and has contributed to shaping international issues and discussions. <br />The 4-decades-old experience of the Islamic Revolution bears witness to the fact that proactive diplomacy has played a significant role in the realization of the Revolution’s objectives at critical historical junctures. My findings, both experience-based and theoretical, in the course of personal engagement with the Security Council resolution 598 (1987), Afghan peace talks (2001), situations in Iraq and Syria, as well as with the nuclear deal (JCPOA) attest to the important fact that Iran has succeeded in realizing the objectives of the Islamic Revolution’s discourse only when field power has been combined and complemented with negotiation premised on an approach dedicated to augmenting national prowess and active presence in critical international scenes. <br /><strong> </strong>با توجه به سابقه علمی و تجارب عملی جناب آقای دکتر ظریف وزیر محترم امور خارجه در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در چهار دهة گذشته، ذیلاً مصاحبهای که توسط دکتر سیدمحمد کاظم سجادپور مدیر مسئول و دکتر بهادر امینیان سردبیر فصلنامه سیاست خارجی با ایشان انجام گرفته منعکس میگردد.دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجهفصلنامه سیاست خارجی2382968032420190121An Inclusive Conceptual Framework for Understanding and Analyzing Iranian Foreign Policyچارچوبی مفهومی وفراگیر برای درک و تحلیل سیاست خارجی ایران274234885FAسید محمد کاظم سجادپوراستاد دانشکده روابط بین المللJournal Article20190414Over the past four decades, a broad range of researches have been done and published by different academics and institutes across the world on the foreign policy of the Islamic Republic of Iran which can be divided into ideological, discourse, security, theoretical and historical analysis.
The most fundamental deficiency of these researches is that they have not been able to build a comprehensive conceptual framework to have a clear and fair understanding of the foreign policy of the Islamic Republic of Iran due to normative, aspirational or reductionistic approaches. Instead of applying scientific methods to investigate and analyze Iranian foreign policy, they have merely concentrated on one of its dimensions, variables, regions or aspects which have created more ambiguity and confusion<strong>. </strong>Therefore, the main purpose of this essay is to attempt to provide a comprehensive, coherent and scientific theoretical framework in order to have a broader comprehension of the Iranian foreign policy’s evolution and development.
In response to the question of what conceptual framework is more efficient to understand Iran's foreign policy? Three conceptual packages have been provided. Looking at Iran's foreign policy as a socio-political phenomenon, looking at Iran's foreign policy from the perspective of universalism or particularism in international relations theory<strong>. </strong>Each of the aforementioned packages is manifested in a clear and concise proposition and is described in three different sections. در چهاردهه گذشته، آثارگوناگونی در خصوص سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در محافل دانشگاهی، پژوهشی و تحقیقاتی کشورهای مختلف به چاپ رسیده که به ایدئولوژی محور، گفتمانی، امنیتی، تئوریک و تاریخی قابل تقسیم بندی می باشند. نقص بنیادی این نوشتهها که از نظر سنجش روش شناسی، بیشتر تقلیل گرا، هنجاری و یا آرزوگرایانه هستند، این است که فاقد یک چارچوب مفهومی جامع برای درک سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می باشند. آنها بهجای تبیین علمی و کمک به فهم سیاست خارجی به دلیل توجه صرف بر یک بُعد، یک متغیر، یک منطقه و یا یک وجه خاص، بیشتر باعث تولید ابهام و سردرگمی شده اند. بنابراین، هدف این نوشتار، تلاش برای ارائه یک چارچوب مفهومی جامع و کلان به منظور حداکثر فهم از تحول و تطورات سیاست خارجی ایران، همراه با انسجام و انضباط علمی است. در پاسخ به این سؤال که چه چارچوب مفهومی برای فهم سیاست خارجی ایران سودمند است؟ سه بسته مفهومی: نگاه به سیاست خارجی ایران به عنوان یک پدیده اجتماعی- سیاسی، نگاه به سیاست خارجی ایران از منظر عام گرایی در روابط بین الملل و نگاه به سیاست خارجی ایران از منظر خاص گرایی در روابط بینالملل ارائه شده است که هرکدام متجلی در یک گزاره روشن و کوتاه بوده و به ترتیب در سه بهره مختلف، بررسی شدهاند. دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجهفصلنامه سیاست خارجی2382968032420190121From the Islamic Revolution to the Post-Revolution Foreign Policy: A Discourse Analysisاز گفتمان انقلاب اسلامی تا گفتمان سیاست خارجی جمهوری اسلامی436434886FAحمیرا مشیرزادهدانشیار روابط بین الملل، دانشگاه تهرانJournal Article20190414One of the major consequences of the Islamic Revolution, and perhaps one of the most dramatic changes in Iran, that distinguishes the post-revolution developments from the pre-revolution era is the foreign policy of the Islamic Republic. Even some may see foreign policy as one of the main constitutive factors in shaping the identity of Iran during the last forty years. That is why it has become one of the major topics in post-revolution studies. This article seeks to show how the discourse of Islamic Revolution made the foreign policy of the Islamic Republic of Iran possible. It shows the constitutive effect of three main elements of the revolutionary discourse (independence, resistance, and justice) on the formation of the Self and the Other during the revolution and how these identifications shaped the identity of the State and its friends/allies and the constitution of the US and Israel as the major Others in its foreign policy.یکی از پیامدهای مهم انقلاب اسلامی و شاید یکی از چشمگیرترین تحولاتی که دوران پساانقلاب را از دوران پیش از آن متمایز میکند سیاست خارجی جمهوری اسلامی است. برخی حتی ممکن است تا جایی پیش روند که بگویند سیاست خارجی یکی از ارکان مهم هویتبخش جمهوری اسلامی است و بر همین اساس، شاید بتوان آن را به درستی از کانونهای مهم مطالعات پساانقلابی قرار داد. این مقاله تلاشی است در جهت فهم تأثیر تکوینی انقلاب اسلامی بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی. با استفاده از شکل سادهشده و محدودی از رویکرد تحلیل گفتمان، این تأثیر در چارچوب دالهای اصلی استقلال، مقاومت، و عدالت و نیز دگرسازیهای شکلگرفته در فرایند انقلابی نشان داده میشود. دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجهفصلنامه سیاست خارجی2382968032420190121The Impacts of the Foreign Policy of the Islamic Republic of Iran on the International Normsسیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و هنجارسازی بینالمللی659034887FAجلال دهقانی فیروزآبادیاستادیار روابط بین الملل، دانشگاه علامه طباطبائیفاطمه سلیمانیاستادیار روابط بین الملل، دانشگاه آزاد، واحد چالوسJournal Article20190414The Islamic Republic of Iran as normative player has a norm-building in the international system. This role is owed to the features of the Islamic Revolution and has provided the bases of the formation of a new, revolutionary, and Islamic political system, the political system that has interpreted the domestic and foreign policy newly and has gradually led to certain behavioral expectations in the international system. Accordingly, the main question in this regard is how has the foreign policy of the Islamic Republic of Iran influenced the process of international norm-building? The hypothesis to be investigated is that the foreign policy of the Islamic Republic of Iran on the basis of Islamist ideology has created norms about peace and security, identity and resistance, independence and non-alignment, and human rights and humanitarian law at the international level. The method used on the constructivist approach is a descriptive-analytic one that uses ideal constructs as a framework for the analysis of normative changes in the international system in order to study and deducting the norm-building role of foreign policy of the Islamic Republic of Iran.
جمهوری اسلامی ایران، بهمثابه بازیگری هنجاری، در نظام بینالملل دارای نقش هنجارساز است. این نقش، مرهون ویژگی هایی است که رهآورد انقلاب اسلامی بوده و بنیان شکلگیری نظام سیاسی جدیدی با ماهیت انقلابی و اسلامی را فراهم ساخته است. آن نظام سیاسی که تعابیر جدیدی بر قامت سیاست داخلی و خارجی پوشانده و بهتدریج به انتظارات رفتاری خاصی در نظام بینالملل انجامیده است. بر این اساس، پرسش اصلی، آن است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران چه تأثیری بر روند هنجارسازیهای بینالمللی داشته است؟ پاسخ موقت به این پرسش، به عنوان فرضیه، آن است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر محور انگارههای اسلامگرایانه موجب ایجاد هنجارهایی در حوزههای صلحسازی و امنیتسازی، هویتخواهی و مقاومتگرایی، استقلالخواهی و عدم تعهدگرایی، و حقوق بشرگرایی و حقوق بشردوستانهگرایی در سطح بینالمللی شده است. روش مورد استفاده با اتکاء به رهیافت سازهانگارانه از نوع توصیفی-تحلیلی است که از سازههای انگارهای بهعنوان چارچوب تحلیل تحولات هنجاری در نظام بینالملل بهره میگیرد تا از این طریق نقش هنجارسازانة سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را مورد مطالعه و استنتاج قرار دهد.دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجهفصلنامه سیاست خارجی2382968032420190121Development of Economic Diplomacy in the Islamic Republic of Iran’s Foreign Policy: Review of the Achievements of the Past and Challenges Aheadتحول دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران: بررسی دستاوردهای چهار دهه گذشته و چالشهای پیش رو9115834888FAمرتضی دامن پاک جامیدکترای روابط بین الملل، معاون پژوهشی و مطالعاتی مرکز مطالعات سیاسی و بین المللیJournal Article20190414
Economic Diplomacy or prominence of the economic interactions in the foreign relations is one of the most important instruments to advance countries’ long goals and their economic development.
Relying on its geographical privileges, rich natural reserves and well-educated young human resources, Iran has pursued in the last three decades, the policy of further benefiting from domestic capacities and capabilities in its international economic relations through better use of foreign policy apparatus or what we call it "economic diplomacy.
Therefore, the post- war governments in Iran paid a reasonable attention to economic diplomacy in their foreign policy agenda. Meanwhile, president Rouhani’s foreign policy agenda also indicates that economic diplomacy through effective and constructive interaction with the world economy has been placed at top of its foreign policy priorities. In this regard, studying the role and share of foreign ministry in promoting Iran’s foreign economic relations is highly important to understand the nature of economic diplomacy of Iran.
The primary question of this research is that: How important is economic diplomacy in the foreign policy of Iran? And what have been its achievements in this regard? In Response to this question, the primary hypothesis of the research is that: The requirements of the national development goals and upstream economic documents as well as programs and priorities of foreign policy of post- war governments at the domestic level along with the impact of the various actors of international transitional order, particularly the globalization of economy, constitute the most important factors that pushed economic diplomacy to the center of Iran’s foreign policy.
The research methodology is explanatory- causal by studying and analyzing relevant data gathered through first and second sources at national and international level.
دیپلماسی اقتصادی، به مفهوم اولویت یافتن موضوعات اقتصادی در سیاست خارجی، یکی از ابزارهای مهم در پیشبرد اهداف بلندمدت رشد و توسعه اقتصادی کشورها به حساب می آید. ایران با اتکاء به ویژگی های ممتاز جغرافیایی، منابع سرشار طبیعی و نیروی جوان و تحصیل کرده، در سه الی چهار دهه گذشته به دنبال بهره گیری بیشتر از امکانات و ظرفیتهای داخلی در عرصه تعاملات اقتصادی جهان با استفاده از ابزارهای سیاست خارجی بوده است. به همین دلیل، موضوع دیپلماسی اقتصادی و استفاده از ابزارها و ظرفیت های سیاست خارجی برای پیشبرد اهداف توسعه ملی در دولت های مختلف پس از جنگ تحمیلی کمابیش مورد توجه قرار گرفت و در برنامه های توسعه و اسناد کلان راهبردی کشور نیز انعکاس یافت. بررسی برنامههای دولت روحانی نیز نشان میدهد که اولویت یافتن اهداف اقتصادی در سیاست خارجی از طریق تعامل سازنده و موثر با دنیا به عنوان محور اصلی سیاست خارجی تعیین گردید. در این میان، بررسی نقش دستگاه دیپلماسی در پیشبرد روابط اقتصادی خارجی حائز اهمیت فراوانی است. بر این اساس، سؤال اصلی پژوهش این است که <em>دیپلماسی اقتصادی از چه جایگاه و اهمیتی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار بوده و چه دستاوردهایی را به همراه داشته است</em>؟ فرض پژوهش این است که الزامات ناشی از اهداف توسعه کشور و اسناد بالادستی و نوع برنامهها و اولویتهای سیاست خارجی اتخاذ شده از سوی دولتها در سطح داخلی همراه با تاثیر عوامل نظام بین الملل به ویژه جهانی شدن اقتصادی باعث شدند تا سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران خصوصا از دولت سازندگی به بعد نیازمند توجه بیشتر به موضوعات اقتصادی و به کارگیری ابزار دیپلماسی اقتصادی باشد. روش پژوهش تحلیلی – توصیفی است و دادهها با استفاده از روش اسنادی-کتابخانه ای، استفاده از آمارهای ملی و بین المللی و بررسی های میدانی گردآوری و تحلیل گردیده است.دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجهفصلنامه سیاست خارجی2382968032420190121Eurasian Policy of Iran, Islamic Revolution and Foreign Policyسیاست اوراسیایی ایران، انقلاب اسلامی و سیاست خارجی15920034889FAجهانگیر کرمیدانشیار روابط بین الملل، دانشگاه تهرانJournal Article20190414On the eve of the 40th anniversary of the victory of the Islamic Revolution in Iran, the study of its foreign policy achievements in the Central Eurasia region is an important issue. We can divide this forty-year times into two periods: the first decade and the time of the Soviet Union; and the next three decades and the post-Soviet era. In the first period, the era of revolution and imposed war by Iraq, the Eurasian region within the framework of the Soviet Union and the Eastern bloc was considered a closed and impenetrable region. But with the end of the war and the beginning of the period of economic reconstruction in Iran and the transformation of its foreign policy, the Eurasia region was also a new geopolitical arena for the presence, influence and role playing of Iran, which Iran was engaging in with a pragmatic policy.The main question of this article is that how Iran's foreign policy in the Central Eurasia region has evolved over the trend of these four decades, changed, implemented and what has been the results? The idea presents in this article is that in the first period of Iran's politics, it was formed with an ideological and macro-attitude toward the Soviet Union, but in the second period, more pragmatic, within the framework of a multi-sectoral policy and for regional stability, economic relations and influence Cultural continued, and this region has become an important opportunity for its acting. To study this idea, I have tried to clarify the theoretical and conceptual foundations first. Then I will describe the situation in the Eurasia region and then, explain the principles, developments, and functions of Iran's foreign policy and its achievements.در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بررسی دستاوردهای آن در سیاست خارجی در منطقه اوراسیای مرکزی کار سادهای نیست زیرا در این چهار دهه تحولات ژئوپلتیک گستردهای در منطقه ایجاد شده است. این دوران را می توان به دو مرحله دهه نخست و زمان شوروی و سه دهه بعدی و عصر پسا شوروی تقسیم کرد. در دوران نخست که دوره انقلاب و جنگ تحمیلی بود، قلمرو اوراسیایی در چارچوب اتحاد شوروی و بلوک شرق محیطی بسته و نفوذ ناپذیر تلقی می شد اما با پایان جنگ و آغاز دوره سازندگی در ایران و تحول سیاست خارجی آن، محیط اوراسیایی نیز عرصه ژئوپلتیک جدیدی برای حضور و نفوذ ایران شد که ایران با سیاستی عملگرا به تعامل با آن پرداخت. پرسش اصلی این مقاله آنست که سیاست خارجی اوراسیایی ایران در این چهار دهه بر اساس چه اصول و مفاهیمی شکل گرفت، متحول و اجرا شده و چه نتایجی داشته است؟ ایده این نوشته آنست که در دوره نخست سیاست خارجی ایران با یک نگرش کلان به شوروی شکل گرفته بود، اما در دوره دوم به شکل عملگرایانه تر و در چارچوب یک سیاست چند بخشی و معطوف به ثبات منطقهای، روابط اقتصادی و نفوذ فرهنگی تداوم یافته و این حوزه به تنوع رفتار خارجی ایران و فرصت بازیگری آن تبدیل شده است. برای بررسی این ایده کوشیده ام تا نخست به مبانی نظری اشاره کرده سپس وضعیت محیط منطقهای را ترسیم نموده و با اصول، تحولات و کارکرد سیاست خارجی ایران، دستاوردهای آن را بیان نمایم. دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجهفصلنامه سیاست خارجی2382968032420190121The Dynamics of the Islamic Republic of Iran' Foreign Policy in the Synthesis of Paradoxesپویایی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در ترکیب تناقض نماها20123234890FAمحمدرضا دهشیریدانشیار علوم سیاسی، دانشکده روابط بین المللJournal Article20190414The present paper attempts to explain the dynamism of I.R. of Iran’s foreign policy in establishing consistency between paradoxical issues and to answer the question of how the Islamic Republic of Iran has been able to integrate and adapt between seemingly contradictory issues in a dynamic process. In the first section, the paper examines the theoretical dynamism in foreign policy of the Islamic Republic of Iran in terms of balance between the three paradoxes of idealism and realism, introversionism and extraversionism, and foreign policy and security policy, which leads to "realistic idealism", "endogenous extraversion", and "common foreign and security policy". Then, in the second section, the connection and mixture between the three practical paradoxes, namely: regionalism and trans-regionalism, bilateralism and multilateralism, and declaratory and operative policy within the framework of "neo-regionalism", "bi-multilateralism" and "declaratory and operative policy linkage", would be elaborated.
مقاله حاضر تلاش دارد پویایی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را در ترکیب تناقض نماها تشریح نماید و به این پرسش پاسخ دهد که جمهوری اسلامی ایران چگونه توانسته بین امور به ظاهر متناقض در فراِیندی پویا تلفیق و سازگاری برقرار سازد. مقاله در مبحث نخست، این پویایی را از حیث نظری در برقراری توازن بین سه امر تناقض نمای آرمان گرایی و واقع گرایی، درون گرایی و برون گرایی، و سیاست خارجی و سیاست امنیتی مورد بررسی قرار می دهد و پویایی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را در چارچوب دیدگاههای «آرمانخواهی واقعبینانه»، «برونگرایی درونزا»، و «سیاست خارجی و امنیتی مشترک» نشان میدهد. سپس در مبحث دوم، چگونگی پیوند بین سه امر تناقض نمای عملی یعنی منطقه گرایی و فرامنطقه گرایی، دوجانبه گرایی و چندجانبه گرایی و سیاست اعلامی و اعمالی را در چارچوب «نومنطقهگرایی و میان منطقهگرایی»، «دو-چندجانبه گرایی» و «پیوند سیاست اعلامی و اعمالی» بررسی می کند.دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجهفصلنامه سیاست خارجی2382968032420190121In February 2019 Iran celebrated the 40th anniversary of the victory of the Islamic Revolution. At this juncture the Iranian foreign Policy is enhancing its stance and at the same time faces with great challenges. The foreign policy of Iran now is known to the world with a specific identity and characteristic. It is notable that the international community gradually gets along with a big part of the hard demands of Iran. The Iranian foreign policyموقعیت سیاست خارجی ایران در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی23326834892FAمحمد تقی حسینیسفیر جمهوری اسلامی ایران در مکزیکJournal Article20190414In February 2019 Iran celebrated the 40<sup>th</sup> anniversary of the victory of the Islamic Revolution. At this juncture the Iranian foreign Policy is enhancing its stance and at the same time faces with great challenges. The foreign policy of Iran now is known to the world with a specific identity and characteristic. It is notable that the international community gradually gets along with a big part of the hard demands of Iran. The Iranian foreign policy had dissolved the long standing coalition formed based on the hostile policies of the United States. Though with Donald Trump at the white house, currently the nuclear deal is faced with a challenge, but at the new circumstances the US could not revive the last coalition against Iran. At the regional level, Iran's foreign policy achieved a lot and simultaneously it faces with many challenges. Iran has many open and unsettled files in its foreign policy in particular with regards to the Middle East region. In this article we will make a critical review of the current stance of Iran's foreign policy and point out the opportunities and challenges the foreign policy would deal with at the outset of the fifth decade of the life of the Islamic Republic.
در بهمن ماه 1397 ایران چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی داشت. در این موقعیت سیاست خارجی ایران در وضعیتی رو به اوج و در عین حال پر چالش قرار دارد. اکنون سیاست خارجی ایران با مشخصه و هویت خاصی برای جهانیان شناخته می شود. این نکته قابل توجه است که جامعه بین المللی تدریجا با بسیاری از خواستههای دشوار ایران کنار آمده است. سیاست خارجی ایران در موضوع هسته ای ائتلاف دیرینه ای که بر اساس سیاستهای خصمانه آمریکا شکل گرفته بود را بر هم زد. اگر چه با روی کار آمدن دونالد ترامپ اکنون توافق هسته ای دچار یک چالش است، اما در این شرایط جدید آمریکا نتوانسته است ائتلاف گذشته را علیه ایران احیا کند. سیاست منطقه ای ایران نیز با توفیقات زیادی همراه بوده است، اما در عین حال با چالشهای زیادی نیز روبرو است. ایران پروندههای باز و حل نشده زیادی در سیاست خارجی خود و بویژه در خاورمیانه دارد. در این نوشته به بررسی نقادانه وضعیت کنونی سیاست خارجی ایران می پردازیم و به فرصتها و چالش هایی اشاره خواهیم کرد که این سیاست خارجی در آستانه پنجمین دهه عمر انقلاب اسلامی با آنها روبروخواهد بود.