2024-03-28T12:49:52Z
http://fp.ipisjournals.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1661
فصلنامه سیاست خارجی
23829680
23829680
1387
22
3
چشمانداز همگرایی آسیا
نقش و جایگاه جهانی آسیا و تعامل و همکاریهای بین آسیایی یکی از سرفصلهای مهم روابط بینالملل بهشمار می رود . در همین رهگذر، همگرایی آسیایی و جهت دهی مطلوب به تحولات و معادلات این قاره کهن متناسب با منافع جمعی و مشترک ملل آسیایی ازجمله موضوعات مهمی است که اینک در ادبیات مطالعات آسیایی و بینالمللی مورد توجه قرار گرفته است.
مقاله حاضر با اشاره به موقعیت تاریخی آسیا و روند تحولات این قاره کهن در دهههای اخیر، به تبیین زمینههای همکاری، هم پیوندی و همگرایی فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و بینالمللی کشورهای آسیایی در قرن بیست و یکم که قرن آسیا نامیده شده پرداخته است.
جایگاه آسیا در نظام بینالملل، چارچوب نظری همگرایی آسیایی، آسیا گرایی از منظر آسیاییها، سیاست آسیایی قدرتهای فراقارهای، هویت نوظهور آسیایی، چالشها و افقهای همگرایی آسیایی و نگاه ایرانی به همگرایی آسیایی مهمترین مباحثی است که در این مقاله مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
همگرایی
آسیا
توسعه
امنیت
ایران
اپک
اکو
اروپا.
2007
10
01
661
680
http://fp.ipisjournals.ir/article_9649_8a91b288657b282b1ade33676b0dc33b.pdf
فصلنامه سیاست خارجی
23829680
23829680
1387
22
3
نقش آمریکا در سیستم جدید امنیت خلیج فارس و پیامدهای آن برای جمهوری اسلامی ایران
نوشتار حاضر به این سؤال اساسی میپردازد که باتوجه به الف) تحولات چندسال اخیر منطقه خلیجفارس، یعنی حمله آمریکا و نیروهای ائتلاف به عراق در مارس2003 و سرنگونی رژیم صدام، ب) استراتژیهایی که آمریکا در خلیجفارس و نیز در کل منطقه خاورمیانه درصدد اجراست (یعنی مبارزه با تروریسم، حضور نظامی در منطقه، مبارزه با سلاحهای کشتار جمعی، دگرگونی در خاورمیانه و حاصل این استراتژیها بر سیستم جدید امنیتی در خلیج فارس)، سیستم امنیتی منطقه چه مشخصههایی داشته و پیامدهای آن برای جمهوری اسلامی ایران چه خواهد بود؟ در واقع منظور از سیستم امنیت؛ چگونگی توزیع قدرت، نحوه عمل بازیگران (با توجه به نقش آمریکا)، چگونگی حفظ موازنه و بالاخره ساختار امنیتی میباشد.
امنیت
خلیج فارس
آمریکا
ایران
موازنه
تروریسم
ثبات
جنگ سرد
مهار.
2007
10
01
681
702
http://fp.ipisjournals.ir/article_9650_9a70f3e27f2982c0169a6c07a228cb76.pdf
فصلنامه سیاست خارجی
23829680
23829680
1387
22
3
رویکردهای سیاسی – امنیتی آمریکا در خاورمیانه
رهبران آمریکا ورود به دوران پس از جنگ سرد در سال ١٩٩١ را با حملات گسترده به عراق در چارچوب عملیات آزادسازی کویت آغاز کردند. این عملیات آن گونه که در سالهای بعد مشخص شد، مقدمه دخالتهای وسیعتر آمریکا در منطقهای بود که مهمترین و سختترین چالشها را برای موقعیت آمریکا در نظام بینالمللی ایجاد کرد. جریان بازخیزی اسلامی که با انقلاب اسلامی ایران آغاز شد رشد بیشتری یافت. همچنین تداوم مقاومت در سرزمینهای اشغالی فلسطین و نهایتاً رشد گرایشهای افراطی در منطقه خاورمیانه در مقطعی با طرح خاورمیانه بزرگ توسط آمریکا پاسخ گفته شد، اما این طرح نیز تأثیر چندانی بر حل یا کاهش چالشهای آمریکا در منطقه نداشت، به طوری که امروزه آمریکا به رهبری باراک اوباما سیاستهای جدیدی برای رفع این چالشها اتخاذ کرده است. مقاله حاضر چالشهای رویاروی آمریکا و محدودیت گزینههای ممکن در مناقشه خاورمیانه را بررسی مینماید.
راهبرد
امنیت ملی
جنگ سرد
خاورمیانه
اوباما
تروریسم.
2007
10
01
703
728
http://fp.ipisjournals.ir/article_9651_774ab3fed38581d430028f9c09262aac.pdf
فصلنامه سیاست خارجی
23829680
23829680
1387
22
3
راهبرد جدید آمریکا در افغانستان
بهرغم گذشت بیش از هشت سال از سقوط طالبان در افغانستان از طرف ائتلاف بینالمللی به رهبری آمریکا نهتنها مشکلات این کشور کاهش پیدا نکرده، بلکه بدان افزوده نیز شده است. مسائل امنیتی مرتبط از قبیل گسترش فقر، افزایش قاچاق مواد مخدر و رشد افراطگرایی هنچنان گستره وسیع دارد. این عوامل باعث شدهاند تا دولت اوباما اقدام به طراحی راهبردی جدید برای مقابله با معضلات موجود و بازبینی عملکرد دولت سابق آمریکا بنماید. هدف، طراحی راهبرد برونرفت از بنبست فعلی و تصحیح عملکردهای گذشته آمریکا و ناتو در افغانستان است. در این مقاله، راهبرد جدید آمریکا و چشمانداز آن در سه سطح داخلی، منطقهای و بینالمللی باتوجه به تنوع قومی و وابستگیهای آنان مطالعه میگردد.
افغانستان
آمریکا
شوروی
اتحادیه اروپایی
شیعیان
اهل تسنن
ترکمن
پشتون.
2007
10
01
729
750
http://fp.ipisjournals.ir/article_9652_3fc417ad58318ef1422fd16038388dbf.pdf
فصلنامه سیاست خارجی
23829680
23829680
1387
22
3
وحدت دو کره و موضع ژاپن
مقاله ذیل درصدد پاسخگوئی به این سوال میباشد که ژاپن درخصوص وحدت شبه جزیره کره دارای چه موضعی میباشد؟ طی این نوشتار این فرضیه که ژاپن و قدرتهای تاثیرگذار و حاضر در منطقه ظاهراٌ با اتحاد دو کره موافق و در باطن در وحدت دو کره کارشکنی میکنند مورد بررسی قرار میگیرد. قدرتهای خارجی شامل چین، ژاپن، روسیه و ایالات متحده اولویتهای متفاوتی در رابطه با شبهجزیره کره دارند اگرچه تمام آنها لفظاً از هدف اتحاد صلحآمیز حمایت میکنند. در واقع در یک تضاد آشکاری نسبت به فرایندی که منتهی به سقوط کمونیسم در همه جا شد، قدرتهای مجاور خواهان فروپاشی کرهشمالی نیستند. هرکدام در تلاش هستند تا به نحوی کرهشمالی را تثبیت نمایند.
کره جنوبی
کره شمالی
ژاپن
شبه جزیره
چین
وحدت
فرانسه
آمریکا.
2007
10
01
751
774
http://fp.ipisjournals.ir/article_9653_6516ba22c2f934ded831f0e5d573cbf7.pdf
فصلنامه سیاست خارجی
23829680
23829680
1387
22
3
عملکرد 42 ساله آسهآن و نقشه راه تا سال 2020
آسهآن از زمان تشکیل با چالشهای مختلفی برای همگرایی روبرو بوده است، ولی از اواخر دهه 1980، عوامل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، سازمانی و بینالمللی بهصورت نسبتاً مساعد در راستای فرایند همگرایی این اتحادیه پیش رفته است. این اتحادیه با نرخ رشد 5/5 درصدی و نرخ تجارت درونمنطقهای 25 درصدی، یکی از مناطق پویای اقتصادی جهان محسوب میشود. عواملی چون امنیت نسبی منطقهای، تعامل سازنده با قدرتهای فرامنطقهای ذینفع در منطقه، وجود جذابیتهای لازم برای سرمایهگذاری خارجی و در پیش گرفتن سیاست دولت حداقلی، نقش مؤثری در شکوفایی اقتصادی منطقه داشته است. آسهآن بسترسازی مناسب برای همگرایی کرده و آثار این تلاش در دهه دوم هزاره سوم بیشتر نمایان میشود. مهمترین دستاورد آسهآن در مرحله سوم حیات خود، تدوین نقشه راه برای سال2020 است. در سیامین سال تولد آسهآن (1997)، سران این اتحادیه سندی تحت عنوان «چشمانداز آسهآن برای 2020» را به امضا رساندند که نقشه راه آسهآن را تا سال 2020نشان میدهد و طبق آن قرار است که آسهآن تبدیل به یک جامعه واحد از جهت امنیتی، اقتصادی و اجتماعی گردد. این مقاله با بررسی عملکرد 42 ساله آسهآن در پرتو نظریات همگرایی، به برنامههای پیش روی این اتحادیه تا سال 2020 بر اساس طرح مذکور میپردازد. این مقاله تحولات تاریخی و جغرافیایی آسهآن از آغاز تاکنون را مطالعه مینماید.
آسه آن
نقشه راه
همگرایی منطقهای
منطقه گرایی
اتحادیه اقتصادی.
2007
10
01
775
802
http://fp.ipisjournals.ir/article_9654_d2737d0eaecd4e2b83e2fc2221c778af.pdf
فصلنامه سیاست خارجی
23829680
23829680
1387
22
3
بررسی جامعهشناختی نظام سیاسی عربستان سعودی
عربستان سعودی یکی از کشورهای مهم در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. شناختن ساختار سیاسی این کشور و پویشهای درونی آن، نقشی مهم در شناسایی تصمیمسازیهای عربستان سعودی دارد که بر سیاستهای منطقهای و بینالمللی جمهوری اسلامی ایران تأثیرگذار است. موضوع اصلی این مقاله، بررسی جامعهشناسانه نظام سیاسی عربستان سعودی است. در این نوشتار از ذکر مباحث تئوریک جامعهشناختی خودداری و بیشتر تلاش شده تا این موضوع از یک نگاه میدانی برخوردار گردد. بر این اساس طی سرفصلهایی وضعیت و نقش شوراها در عربستان، چگونگی ثبات و تحول در حکومت سعودی، ساختار قبیلهای نظام حکومتی و مناسبات قدرت در عربستان بررسی و سرانجام وضعیت احزاب و گروههای مخالف در سیاست داخلی عربستان واکاوی میشود.
عربستان
نظام سیاسی
قدرت
قبیله
خاندان
خالد
فهد
طایفه.
2007
10
01
803
818
http://fp.ipisjournals.ir/article_9655_80bbe33e25b76235ac81d4efb32b47a0.pdf
فصلنامه سیاست خارجی
23829680
23829680
1387
22
3
رویکردهای بینالمللی در برخورد با منابع طبیعی و محیط زیست
نیاز انسان به استفاده از منابع طبیعی و گسترش فعالیتهای توسعهای در سراسر جهان باعث تخریب تدریجی منابع طبیعی و محیط زیست شده و متأسفانه این روند همچنان ادامه دارد. این وضعیت، همزمان، موجب نگرانی بسیاری از اندیشمندان و سیاستمداران طرفدار محیط زیست گردیده دولتها و تشکلهای مردم نهاد را در سطوح ملی، منطقهای و بینالمللی به فکر چارهجویی انداخته است. در این رابطه تاکنون تصمیمات بسیاری در مجامع بینالمللی اتخاذ گردیده که در حال اجرا میباشند. در این توافقات دو رویکرد عمده مشاهده میگردد. اول رویکرد اکوسیستمی و دوم رویکرد توسعه پایدار. هر یک از این دو رویکرد دارای ویژگیهای مشترک و بعضاً متفاوتی هستند که قابل تأملند. رویکردهای یاد شده جهت مثبت دارند و دولتها بایستی در چارچوب منافع ملی و با عنایت به موقعیت ژئوپولتیکشان یکی از آن دو را بهعنوان استراتژی خود برگزینند و بدینوسیله روند نابودی محیط زیست را متوقف سازند.
توسعه پایدار
محیط زیست
منابع طبیعی
سازمانهای بینالمللی
اکوسیستم.
2007
10
01
819
836
http://fp.ipisjournals.ir/article_9656_925320049db0015ab5effd8e6eef90e2.pdf
فصلنامه سیاست خارجی
23829680
23829680
1387
22
3
رویکرد و پایههای نظری و عملی سیاست خارجی انگلیس نسبت به جمهوری اسلامی ایران
فرآیند تصمیمگیری در سیاست خارجی کشورها بویژه کشورهای قدرتمند و تأثیرگذار در سیاست بینالملل موضوعی است که همواره مورد توجه پژوهشگران و علاقمندان مطالعات بینالمللی بوده است. در کشور ما نیز انگلیس بدلیل موقعیتش در نظام بینالمللی و نیز قدرت تأثیرگذاری بریتانیا بر محیط پیرامونی جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که بهرغم علاقمندی فراوان متخصصین و محققین نسبت به سیاست خارجی آن کشور، در مقایسه با سیاست خارجی امریکا افراد کمتری به مطالعه علمی فرآیند سیاستگذاری خارجی آن کشور پرداخته اند. صرفنظر از این موضوع، پرسش این است که در سیاست خارجی بریتانیا نسبت به کشورمان در سالهای اخیر چه مؤلفهها و متغیرهایی تأثیرگذار بودهاند؟ پرسش بعدی این خواهد بود که «سمت و سوی سیاست خارجی انگلیس نسبت به جمهوری اسلامی ایران چگونه است؟» روشن است که هرچه شناسایی متغیرهای تأثیرگذار از دقت بیشتری برخوردار باشد ؛ از یکسو ، به همان میزان، قدرت پیش بینی ما در مورد تحرکات سیاست خارجی آن کشور تقویت خواهد شد و از سوی دیگر، با شناخت سمت وسوی سیاست آن کشور توانایی ما برای تأثیرگذاری احتمالی بر این فرآیند افزایش خواهد یافت. امید است چنین شود.
سیاست خارجی انگلیس
ایران
حزب کارگر
حزب محافظهکار
آتلانتیک
2007
10
01
623
652
http://fp.ipisjournals.ir/article_9670_d081cd2caf9f35860e8dfbe072b3bd7a.pdf
فصلنامه سیاست خارجی
23829680
23829680
1387
22
3
ایران، خاورمیانه و امنیت بینالملل
این تحقیقبه بررسی جایگاه فعلی ایران در نظام امنیت خاورمیانه و امنیت بینالملل میپردازد. نویسنده استدلال میکندکه تحولات جدید سیاسی – امنیتی و ژئوپلتیک در خاورمیانه بعد از حوادث 11 سپتامبر و بحران عراق، مسائل خاورمیانه را عمومیتر، به هم پیوستهتر و بینالمللیتر کرده و این امر نظام امنیت خاورمیانه را به نظام امنیت بینالملل متصل کرده است. همچنین تحولات جدید ساخت قدرت و سیاست در منطقه را به نفع ایران تغییر داده که نتیجة آن افزایش نقش منطقهای و قدرت چانهزنی ایران در مسائل جاری خاورمیانه میباشد. از نظر نویسنده افزایش نقش ایران به دلیل برخورداری از موقعیت برتر و طبیعی ژئوپلتیک و همچنین عناصر فرهنگی و ایدئولوژیک قدرت ملی از یکسو و بروز تحولات سیاسی – امنیتی در سطح منطقه و تعریف جدید از ماهیت تهدیدات امنیت بینالملل از سوی دیگر میباشد. از این لحاظ، ایران به یکی از نقاط اتصال امنیت خاورمیانه به امنیت بینالملل تبدیل شده است. نویسنده نتیجهگیری میکند که ایران باید از این فرصت پدید آمده نهایت استفاده را برده و به تثبیت جایگاه استراتژیک خود در منطقه بپردازد.
امنیت خاورمیانه
امنیت بینالملل
ژئوپلتیک ایران
عنصر شیعی
11سپتامبر
تروریسم القاعده
بحرانهای منطقهای.
2007
10
01
653
666
http://fp.ipisjournals.ir/article_9671_2747b5af8a2469d2707e1ec2f08d7f74.pdf
فصلنامه سیاست خارجی
23829680
23829680
1387
22
3
نقش گروههای فکر در سیاست خارجی(1)
آیا در کشورهای جهان رؤسای دولتها، نخست وزیران و یا وزرایی وجود دارند که بتوانند به تنهائی همه مشکلات پیش رو را حلوفصل کنند؟ آیا آنها در برخورد با مشکلات پیچیده در محیطهای داخلی و خارجی نیازی به مشاوره، همفکری، تجزیه و تحلیل و یا پیشنهادی برای اداره کشور و حلوفصل مشکلات و بحرانها ندارند؟ چه گروهی میتواند بازوی کمکی دولتمردان در برخورد با مشکلات و یا بحرانها باشد؟ آیا گروههای دولتی که از بودجه عمومی کشورها تغذیه میشوند میتوانند در ارائه پیشنهادات بیطرف باشند؟ آیا گروههای وابسته به احزاب سیاسی در ارائه پیشنهادات به فکر مسائل حزبی خود نیستند؟ مشکلات و بحرانها به طور ناگهانی و بدون دلیل بوجود نمیآیند. برای جلوگیری از ایجاد مشکلات و بحرانها باید برنامهریزیهای قبلی وجود داشته باشد. باید گروهی از اندیشمندان، نخبگان سیاسی و جامعهشناسان آیندهنگر در راه بهبود جامعه به برنامهریزی بپردازند و تا حد ممکن از چالشهای پیشرو جلوگیری کنند. در این مقاله تا حد امکان به سؤالات مذکور پاسخ داده میشود. در بعضی از کشورها برای جلوگیری از مشکلات و بحرانها با ایجاد گروههای فکر به آیندهنگری میپردازند و با برنامهریزی دقیق به گونهای عمل میکنند که مشکلات و بحرانهای کمتری وجود داشته باشد و سعی میکنند برنامههای ناموفقی ارائه نداده باشند. نکات: گروه فکر، تاریخچه و کاربرد آن و نقش گروه فکر در سیاست داخلی و خارجی یک کشور، گروههای فکر و سیاست خارجی در امریکا، اتحادیه اروپا، انگلستان، آلمان در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد.
گروه فکر
اندیشهوران
گروه اندیشمندان
تینکتانک
کلوبهای اندیشه
مجمع اندیشمندان
سیاست خارجی
سیاست شناس.
2007
10
01
667
682
http://fp.ipisjournals.ir/article_9672_ed828d38bfaf112f55d45f999dd887cf.pdf
فصلنامه سیاست خارجی
23829680
23829680
1387
22
3
جایگاه اتحادیه اروپا درنظام بینالملل در حال تکوین: موانع و چالشها
اتحادیه اروپایی بیتردید یکی از مهمترین و منسجمترین مجموعههای سیاسی- اقتصادی جهان معاصر است که در طول عمر پنجاه ساله خود بتدریج گامهای بلندی در راستای همگرایی همهجانبه و فراگیر و گسترش قلمرو جغرافیایی خود برداشته است. پدیده اتحادیه اروپایی را میتوان «وحدت در عین کثرت» تعبیر نمود چرا که این مجموعه وحدتطلب و همگرا، در عینحال دارای گرایشات واگرایانه و گریز از مرکز بوده و کلکسیونی متعدد، متنوع و متکثر در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را به نمایش میگذارد. اتحادیه اروپایی بعنوان مهمترین الگوی همگرایی منطقهای در جهان معاصر، در طول حیات نیمقرن اخیر خود تحت تأثیر جریانات و روندهای مختلف قرار داشته که اجمالاً میتوان آنها را در سه سطح داخلی (سطح ملی و درون کشورهای عضو)، منطقهای (در سطح اروپا) و سطح بینالمللی (سیستم جهانی) تقسیمبندی نمود. اتحادیه اروپای کنونی در واقع محصول و برآیند این سه نیرو و جریان میباشد. لذا برای درک و فهم موقعیت کنونی اتحادیه و ادراک و استنباط چشمانداز آینده روند همگرایی در اتحادیه اروپا و جایگاه آینده آن در نظام بینالملل در حال تکامل و تکوین؛ لازم است به مهمترین موانع و چالشهای درونی و منطقهای فراروی این اتحادیه و مهمترین روندها و بازیگران مؤثر بر این اتحادیه (در سطح بینالملل) پرداخت. بر این اساس در این مقاله سعی شده تا به مهمترین چالشها و مسائل این اتحادیه در بُعد داخلی و همچنین نقش و تأثیر آمریکا بر روند همگرایی و نسبت آن با اتحادیه اروپایی پرداخته شود تا تصویر دقیقتر و شفافتری از موقعیت اتحادیه و چشمانداز فراروی آن در نظام بینالملل حاصل آید.
اتحادیه اروپا
جهانیشدن
نظام بینالملل
چندجانبهگرایی
یکجانبهگرایی
آمریکا.
2007
10
01
683
728
http://fp.ipisjournals.ir/article_9673_43dada91e12abe8f438503ae0aff8d2f.pdf
فصلنامه سیاست خارجی
23829680
23829680
1387
22
3
تحول سیاست خارجی و امنیتی مشترک در معاهده قانون اساسی
علیرغم کنار گذاشتن معاهده قانون اساسی و تصویب معاهده لیسبون به جای این معاهده، بررسی موضوعات این معاهده هنوز حایز اهمیت است. نقش «نماینده عالی سیاست خارجی و امنیتی مشترک» اتحادیه اروپا و نیز همبستگی کشورهای عضو اتحادیه در سیاست خارجی و امنیتی مشترک از جمله مباحث مورد مطالعه میباشد. متن معاهده قانون اساسی حاوی همکاری ساختاری و دائمی در حوزه سیاست دفاعی و امنیتی مشترک است که به تفصیل مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.
معاهده قانون اساسی
اتحادیه اروپایی
سیاست خارجی
امنیتی
لیسبون.
2007
10
01
729
754
http://fp.ipisjournals.ir/article_9674_253220bad2d1a55fb546d200cc39fbf4.pdf
فصلنامه سیاست خارجی
23829680
23829680
1387
22
3
امنیت نظام بینالملل در پرتو تغییرات آب و هوایی
اثرگذاری انسان بر طبیعت اطرافش به جایی رسیده که دارای ماهیت و اهمیت جهانی شده است. با نمایان شدن ابعاد گوناگون تغییر آب و هوا و پیامدهای آن بر ساکنین کره زمین، این پدیده به تدریج مورد توجه کشورها و نهادهای داخلی و بینالمللی قرار گرفته و به یکی از دستورکارهای ثابت در مذاکرات دیپلماتیک دولتها و مجامع بینالمللی بدل شده است. توجه به نگرانیهای زیستمحیطی و نتایج آن که در گذشته نه چندان دور تحتالشعاع اختلافات شمال – جنوب قرار داشت اینک خود دغدغه جامعه جهانی شده و کمتر روزی است که از طریق رسانههای گروهی اخباری درباره وقوع حوادث طبیعی و تلفات انسانی و مادی ناشی از آن در اقصی نقاط جهان منتشر نشود. در سالهای اخیر شمار انسان هایی که در این وقایع کشته میشوند از تعداد افرادی که در درگیریهای نظامی از بین میروند، بیشتر است و این خود گویای یک حقیقت تلخ است که بشر به دست خود دشمن بیرحمی را پرورش داده که دیگر هیچ فرد، دولت یا سازمانی را به تنهایی، یارای مقابله با آن نیست. تهدیدات ناشی از گرمایش زمین فراتر از مرزهای سیاسی است و بطور بالقوه بیثباتی در جهان را گسترش خواهد داد و قادر است امنیت بینالملل را به مخاطره اندازد زیرا که به فقر، گرسنگی، تنشهای اجتماعی و تزلزل در نهادهای سیاسی دامن خواهد زد. اکنون این نگرانی وجود دارد که نظام کنونی اداره جهان نتواند از عهده این چالشهای ژئوپولتیک برآید، بهویژه زمانی که حکومتهای ملی خود نیز دستخوش ویرانی خواهند شد.
تحول مفهوم امنیت
تغییر آب و هوا
گرمایش زمین
امنیت بینالملل
بلایای طبیعی
محیط زیست
توسعه پایدار
گازهای گلخانهای.
2007
10
01
755
788
http://fp.ipisjournals.ir/article_9676_900abea3106cf0811bd802a6cf03dc32.pdf
فصلنامه سیاست خارجی
23829680
23829680
1387
22
3
تحولات غزه از دیدگاه حقوق بینالملل بشردوستانه
مقاله ذیل ضمن نگاهی گذرا به سابقه اشغال غزه از سال 1948 تا 1967 و اشغال این بخش از سرزمین فلسطین توسط اسرائیل، تحولات اخیر غزه را نیز مطالعه میکند. خروج یکجانبه رژیم صهیونیستی از غزه در سال 2005 و سپس توافقنامه گذرگاهها، انتخابات شورای قانونگذاری، پیروزی حماس، اختلافات فتح و حماس، توافق مکه، تشکیل دولت وحدت ملی، اختلافات مجدد و حاکمیت یکپارچه حماس بر غزه، بستهشدن گذرگاهها و محاصره این منطقه مورد بررسی واقع شده است. پس از آن، ادعاها و دلایل سیاسی و حقوقی رژیم صهیونیستی در مورد غزه مورد بررسی قرار گرفته و سپس برمبنای قواعد حقوق بینالملل و بهویژه حقوق بینالملل بشردوستانه ارزش این ادعاها ارزیابی و به وظایف اشغالگر در این سرزمین پرداخته شده است. پس از بررسی اقدامات انجامشده، پیشنهاداتی برای برونرفت از وضعیت فعلی (جنگ) و قبل از آن (محاصره) مطرح شده است. در این مقاله برمبنای قواعد حقوق بینالملل بشردوستانه، پس از اثبات اشغالیبودن این سرزمین با نگاهی گذرا به تعهدات اشغالگر در سرزمین اشغالی، نقضهای مکرر این تعهدات از سوی رژیم صهیونیستی بهعنوان جرایم جنگی محسوب شده و مسئولیت مجامع بینالمللی و کشورهای عضو و غیرعضو کنوانسیونهای چهارگانه ژنو گوشزد شده است.
حقوق بینالملل بشردوستانه
کنوانسیونهای چهارگانه ژنو 1949
مداخله بشردوستانه
معاهدات لاهه
نوار غزه.
2007
10
01
789
818
http://fp.ipisjournals.ir/article_9677_6291a5e1f688a2a3728441b1ea46b426.pdf