ORIGINAL_ARTICLE
ایران و تهدید امنیتی دزدی دریایی
جمهوری اسلامی ایران در دهه اخیر همواره با تهدید امنیتی دزدی دریایی دست به گریبان بوده و متحمل خسارتهای فراوانی شده است. بحران دزدی دریایی و حضور دزدان دریایی در آبهای بینالمللی به یکی از اصلیترین بحرانهای پیش روی اقتصاد ایران تبدیل شده است. با توجه به عزم ایران در توسعه ترانزیت دریایی خود و بدست آوردن سهم بیشتری از ترانزیت آبهای آزاد توجه به موضوع امنیت دریانوردی و بررسی پدیده دزدی دریایی و راههای مقابله با آن مورد توجه ایران قرار گرفته است. ایران به مانند دیگر اعضای جامعه بینالمللی و به پیروی از قطعنامههای شورای امنیت تهدید دزدی دریایی به ویژه دزدان دریایی سومالی را تهدید امنیتی علیه خود دانسته و از طریق دو ارگان خود یعنی نیروی دریایی ارتش و سازمان بنادر و دریانوردی به ترکیبی از اقدامات حقوقی، سیاسی- نظامی برای مقابله با آن دست زده است. این مقاله در جستجوی پاسخ این سوال است که جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تهدید امنیتی دزدی دریایی چه راهکارهایی را اتخاذ نموده است؟ یافتههای این مقاله نشان میدهد که جمهوری اسلامی ایران از طریق دو ارگان خود یعنی نیروی دریایی ارتش و سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی امر دریانوردی در دهه اخیر به مقابله با این تهدید امنیتی پرداخته و توانسته است با سازوکارهای حقوقی، سیاسی- نظامی این تهدیدات را به طور نسبی مهار کند و عملکرد نسبتاً موفقی در این زمینه داشته باشد.
http://fp.ipisjournals.ir/article_29362_39cad4a4cccda2718542e54f92cb6b2f.pdf
2017-11-22
7
36
دزدی دریایی
امنیت دریانوردی
نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
سازمان بنادر و دریانوردی
سیدمحمدکاظم
سجادپور
1
استاد دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه
AUTHOR
ارغوان
عبدالحسینی
arghavanabdolhosseini@yahoo.com
2
دانش آموخته کارشناسی ارشد دیپلماسی و سازمان های بین المللی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
توافقنامه پاریس: محور جدید همکاری در منطقه خلیج فارس
مهمترین توافقات جهانی تغییرات اقلیمی شامل کنوانسیون تغییرات آب و هوایی، پروتکل کیوتو و توافقنامه پاریس هر یک به نحوی کشورهای صادر کننده انرژی را تحت تأثیر تعهدات کاهش انتشار گازهای گلخانهای قرار داده است. در این میان کنوانسیون تغییرات آب و هوایی و پروتکل کیوتو که بر مبنای رژیم تمایزگرا شکل گرفته، با مسئول شناختن کشورهای توسعهیافته در انتشار بیش از حد گازهای گلخانهای تعهدات عمده کاهش انتشار را متوجه این گروه از کشورها نموده است. هم اکنون توافقنامه پاریس در محیط متمایز حقوقی، مذاکراتی، سیاسی و اقتصاد انرژی شکل گرفته و تمامی اعضاء را در قالب رژیم پایبندی متعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانهای خود از طریق ارائه NDC اقدامات معین ملیمینماید. فرضیه مقاله پیشرو این است کهفرآیندهای جدید بینالمللی مرتبط با تغییرات آب و هوا به لحاظ الزامات فزاینده در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانهای بهویژه با منشأ سوختهای فسیلی بر منافع کشورهای صادر کننده انرژی در جهان تأثیرگذارمیباشد. سؤال اصلی این پژوهش امکان یا امتناع تشکیل یک بلوک مذاکراتی جدید ذیل توافقنامه پاریس در بین کشورهای صادر کننده انرژی در خلیج فارس با لحاظ فرضیه مذکور است. نتیجه تحقیق، با بکارگیری روش مطالعات تطبیقی و کتابخانهای، نشان میدهد که سازوکارهای مندرج در توافقنامه از جمله اقدامات ملی معین، حفظ پوشش گیاهی، سازگاری، مدیریت ضرر و زیان، فنآوری جذب و ذخیره کربنو کاهش انتشار گازهای گلخانهای از منابع مشخص از جمله چاههای نفت، زمینه را برای ارتقای همکاری بین این گروه از کشورها فراهم و ایجاد بلوک مذاکراتی بر اساس منافع مشترک در صورت تفوق بر موانع سیاسی و رقابتهای ژئوپلتیک راامکانپذیر میسازد.
http://fp.ipisjournals.ir/article_29363_dba56d47b02dddaf14d70e37e690f2f5.pdf
2017-11-22
37
60
غییرات آب و هوایی
توافقنامه پاریس
کشورهایصادر کننده انرژی
اقدامات معین ملی
سازگاری
گازهای گلخانهای
همکاریهای منطقهای
خلیج فارس
هادی
سلیمان پور
1
دانشیار دانشکده روابط بین الملل
AUTHOR
فرزانه
بنی اسد آزاد
2
دانشآموخته کارشناسی ارشد دیپلماسی و سازمانهای بینالمللی دانشکده روابط بینالملل وزارت امور خارجه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بحران جهانی 2008 و رویکردهای جمهوری اسلامی ایران در قبال مدیریت بینالمللی پول
یکی از عناصر اصلی در شکلگیری رویکردها و سیاست خارجی کشورها به تحولات و رویدادهای بینالمللی مربوط میشود. بحران مالی جهانی 2008 بهعنوان یکی از مهمترین این رویدادها که ریشه در شرایط اقتصادی داخلی قدرتمندترین بازیگر نظام بینالملل یعنی آمریکا داشت، موجب ایجاد تغییرات چشمگیری در رویکردهای جهانی نسبت به نظام مدیریت بینالمللی پول و زیر مجموعه آن یعنی صندوق بینالمللی پول گردید. بر این اساس، بازیگران رسمی نظام بینالملل (دولتها)، بهویژه بازیگرانی که دارای نقش حداقلی در این نظام میباشند، تلاش نمودند تا از فرصت بهوجود آمده، بیشترین بهرهبرداری را بهعمل آورند و اصلاحات مورد نظر خود را در صندوق اعمال نمایند. دغدغه ایجاد شناخت از رویکردهای اتخاذ شده توسط کشوری همانند جمهوری اسلامی ایران، بهعنوان یکی از بازیگران رسمی نظام بینالملل و دارای رویکرد کلی انقلابی و غیر همسو با منافع غرب، پژوهشگران نوشتار حاضر را بر آن داشت تا ضمن ارائه نگاهی توصیفی - تحلیلی به جایگاه این کشور در اقتصاد جهانی و نیز رویکردهای آن نسبت به مسائل مهم بینالمللی اقتصاد، به تحلیل درخصوص رویکردهای این کشور در قبال موضوع مدیریت بینالمللی پول و صندوق بینالمللی پول بویژه پس از تحولات صورت گرفته در صندوق پس از بحران 2008 بپردازند. تجزیه و تحلیل عملکرد، سخنرانیها، مواضع اعلامی، مکاتبات رسمی و مصاحبههای مقامات اقتصادی و پولی جمهوری اسلامی ایران بهویژه در جریان برگزاری اجلاسهای مشترک بهاره و پاییزه بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول در دورههای قبل و پس از بحران 2008 بیانگر آن است که سیاست خارجی این کشور، پس از بحران جهانی 2008، از رویکرد معطوف به بازی در محیط حاشیهای نظام مدیریت بینالمللی پول (سازوکارهای منطقهای، دوجانبه، بانکها و مؤسسات مالی بزرگ جهان) بهسمت رویکرد اصلاح بازیگر مرکزی آن، یعنی صندوق بینالمللی پول، تغییر یافت.
http://fp.ipisjournals.ir/article_29364_937b792c8295581a42befff3fdf6fe75.pdf
2017-11-22
61
120
بحران جهانی 2008
مدیریت بینالمللی پول
صندوق بینالمللی پول
کشورهای درحالتوسعه
سهراب
شهابی
1
استاد دانشکده روابط بین الملل، وزارت امور خارجه
AUTHOR
حسن
شاه بیگ
2
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دیپلماسی و سازمان های بین المللی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیرات متقابل جهانی شدن و افراطیگری بر یکدیگر
در این مقاله، به بررسی تاثیرات متقابل جهانی شدن و افراطی گری بر یکدیگر با تکیه بر مورد جریان سلفی تکفیری پرداخته شده است. در ابتدا، سابقه جریان سلفی بررسی و چهار نوع جریان سلفی شامل: سلفی تبلیغی، سلفی اخوانی، سلفی جهادی و سلفی تکفیری شناسایی و به طور مختصر هر یک از این انواع سلفی گری توضیح داده شد. در بررسی سلفی تکفیری به سابقه جریان تکفیر در اسلام اشاره و چهار جریان تکفیری شامل: خوارج، وهابیت، طالبان - القاعده، داعش و جریان تکفیری اخیر شناسایی میگردد. در بخش بعدی مقاله، ابتدا مفهوم جهانی شدن و تعریف و ابعاد مختلف آن مطالعه و سپس آثار متقابل جهانی شدن و جریانهای تکفیری بر یکدیگر بررسی میشود. سرعت تغییرات، ایجاد اضطراب، احساس تهاجم فرهنگی، ایجاد نزاع هویتی، اسلام ستیزی از جمله آثار منفی جهانی شدن در راستای توسعه افراطی گری بوده که موجب رشد جریانهای افراطی و تکفیری شده و از سوی دیگر رشد جریان تکفیری نیز دارای آثاری مانند افزایش اسلام هراسی و اسلام ستیزی؛ تقویت نرمهای جهانی شدن، تقویت ملی گرایی و بومیگرایی و تضعیف مرزهای سیاسی و ... بوده است. در پایان، برخی راه حلها برای مقابله با افراطی گری و تکفیرگرایی مورد اشاره قرار میگیرد.
http://fp.ipisjournals.ir/article_29365_f710725b92ec268434a8257177039cdb.pdf
2017-11-22
121
162
جهانی شدن
افراطیگری
جریان تکفیری
تاثیرات متقابل
سیدمحمد
ساداتی نژاد
1
رئیس گروه اسلام و روابط بینالملل دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی
AUTHOR
وحید
مصاحبی محمدی
2
دانش آموخته کارشناسی ارشد، علوم سیاسی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحرک و پویایی بینالمللی در دوره ریاست جمهوری روحانی
هدف مقاله حاضر ارزیابی گامهایی است که دولت حسن روحانی برداشته است تا وضعیت بینالمللی و منطقهای ایران را تغییر و بهبود بخشد. از این رو، رئیس جمهور منتخب حسن روحانی و کابینهاش تأکید کردهاند که سیاست خارجی میانهرو و سازنده در سراسر دوره مسئولیت دنبال خواهند کرد. سؤال اصلی مقاله این است که عوامل مؤثر بر خروج ایران از انزوای بینالمللی در دوره روحانی چیست؟ نتایج تحقیق حاکی از آن است که چرخه نخبگان با سرکارآمدن روحانی، رفع تحریمها با حل مسئله هستهای و بهبود نسبی وضعیت اقتصادی از جمله عوامل مؤثر بر خروج ایران از انزوای بینالمللی محسوب میشوند. در واقع، دولت یازدهم موجب شد تصویر عدم همکاری و دشمنی ایران در نزد غرب و جهان عرب تا حدود زیادی کاهش یابد و با فاصله گرفتن از سبک گزافهگویی دیپلماسی، کاهش تنش، کاهش فشار بر برنامه هستهای و کاهش فشار بر اقتصاد ایران از طریق لغو تحریمهای هستهای، در نهایت خروج ایران از انزوای بینالمللی تحقق یابد.
http://fp.ipisjournals.ir/article_29366_da3a9e4fe240a47e793b440e23997602.pdf
2017-11-22
163
184
توافق هستهای
قطعنامهها
انزوای بینالمللی
دولت یازدهم
امریکا
رئوف
رحیمی
rahimirauf.phd@gmail.com
1
استادیار علوم سیاسی دانشگاه بجنورد
AUTHOR
احمد
محقر
2
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر انقلاب منابع غیرمتعارف گاز بر بازار جهانی گاز، محیط زیست و امنیت انرژی
گاز طبیعی به دلیل ویژگیهای منحصر به فرد خود از جمله آلایندگی کمتر نسبت به سایر سوختهای فسیلی توسط کارشناسان حوزه انرژی بهعنوان امیدبخشترین سوخت فسیلی در قرن بیست و یکم در نظر گرفته شده است؛ بطوری که آژانس بینالمللی انرژی در گزارش چشمانداز انرژی سال 2011 از دوره کنونی به عنوان «عصر طلایی گاز» یاد میکند. از طرف دیگر، پیشرفتهای فناورانه در یک دهه گذشته امکان بهرهبرداری از حجم عظیمی از منابع گاز طبیعی که در گذشته به دلیل هزینه بالای تولید و فقدان فناوری مناسب قابل برداشت نبودند را فراهم نمود و موجب گردید تولید گاز طبیعی بویژه در منطقه آمریکای شمالی افزایش چشمگیری یابد. این تحول فناورانه که از آن بهعنوان «انقلاب منابع نامتعارف گاز» یاد میشود باعث شد ایالات متحده آمریکا در سال 2010 با پشت سر گذاشتن روسیه بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی در جهان شود و این کشور از واردکننده عمده گاز به صادرکننده بالقوه آن تبدیل شود. انقلاب منابع نامتعارف گاز تغییرات عمدهای در مؤلفههای بازار جهانی گاز طبیعی از قبیل ذخایر، عرضه، تقاضا، قیمت، نظام قیمتگذاری، قراردادها و تجارت گاز طبیعی ایجاد کرد. مصرفکنندگان عمده انرژی و گاز طبیعی با وقوع انقلاب گاز شیل به دلیل افزایش میزان عرضه انرژی به بازارهای جهانی، متنوعسازی منابع عرضه، کاهش وابستگی به تولیدکنندگان سنتی و ثبات قیمتهای انرژی در بازار با بهبود وضعیت امنیت عرضه انرژی مواجه هستند؛ تولیدکنندگان سنتی نیز در زمینه امنیت تقاضا با چالشهایی در آینده روبرو خواهند شد.
http://fp.ipisjournals.ir/article_29367_3a4f04f4ef455f3b62ff2f21171979e9.pdf
2017-11-22
185
210
گاز شیل
تجارت جهانی گاز
نظام قیمتگذاری
امنیت انرژی
آمریکا
روسیه
سیدمحمدرضا
سعیدی نیاسر
1
AUTHOR