ORIGINAL_ARTICLE
الگوی مداخلات سیاسی ـ نظامی ایالات متحده آمریکا در خلیجفارس
خروج انگلستان از خلیج فارس در سال 1971 که توام با بحران جنگ ویتنام بودایالات متحده را واداشت تا از طریق موکلان منطقهای خود دکترین دوستونی خود را به عنوان راهبرد اصلی در خلیج فارس تعریف کند. با وقوع انقلاب اسلامی درایران توازن منطقه ای دگرگون شد. نگرانی از نفوذ کمونیسم و تحولات بعدی و بویزه جنگ ایران و عراق از عوامل حضور گسترده این کشور در منطقه بودند. تهاجم رژیم صدام به کویت حضور آمریکا در خلیج فارس را تثبیت کرد.
در دوران زمامداری بوش پدر و بیل کلینتون سیاست ایالات متحده ترکیبی از آرمانگرایی («نظم نوین جهانی» پس از جنگ دوم خلیج فارس) و واقع گرایی («مهار مضاعف» جنگ عراق و ایران) بود. این سیاست حاکی از اراده و خواست این کشور برای حفظ تعادل (سیال) و ثبات (نسبی) منطقه بود که منجر به برقراری نوعی «صلح سرد» در منطقه شد. چرخش سیاست خارجی اوباما نیز ترکیبی از سنت ویلسونیسم و عملگرایی و بازسازی چهره مخدوش شده آمریکا با استفاده از قدرت هوشمند (ترکیبی از قدرت نرم و سخت) و احیای رهبری آمریکا با استفاده از ظرفیت نهاد های بین المللی و ائتلاف های منطقه ای و جهانی و دوری از یکجانبه گرایی دوران بوش پسر بود.
http://fp.ipisjournals.ir/article_24975_07d5d932974f53a927b74f54801c6eae.pdf
2017-02-19
7
41
آمریکا
عراق
خلیج فارس
ایران
کویت
شوروی
سیدمحمد
حسینی
1
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مناسبات راهبردی جدید چین و پاکستان و تأثیر آن بر نظم منطقهای جنوب آسیا
چین و پاکستان در طول نیم قرن گذشته روابط گسترده و استراتژیک با هم داشتهاند. سطح بالای روابط این دو کشور تا حدی است که برخی روابط چین و پاکستان را همانند ایالات متحده و اسرائیل دانسته و پاکستان را اسرائیل چین در جنوب آسیا به شمار میآورند. با این حال، این دو کشور سال 2016 را، سال گسترش روابط دیپلماتیک با یکدیگر اعلام کردند. اینکه چه عواملی باعث گسترش هرچه بیشتر روابط این دو کشور در این سال شده و چه تأثیری در سطح منطقه جنوب آسیا به همراه خواهد گذاشت، سؤال اصلی این نوشتار را شکل میدهد. این نوشتار نیز با توجه به گسترش مناسبات اقتصادی (تکمیل طرح جاده ابریشم و کریدور اقتصادی این دو کشور)، گسترش روابط واشنگتن و دهلی نو را مد نظر قرار داده است. همچنین، پیامد این مناسبات جدید را رویارویی بازیگران مذکور (چین و پاکستان در برابر آمریکا و هند)، بر هم خوردن نظم منطقهای در جنوب آسیا و رقابت بیشتر بین این بازیگران می داند که جنگ سرد جدیدی را در این منطقه به همراه خواهد داشت.
http://fp.ipisjournals.ir/article_24976_1d02873911c77061e16f42271e67160d.pdf
2017-02-19
43
64
چین
پاکستان
هند
مناسبات راهبردی
آمریکا
زیبا
فرزین نیا
1
کارشناس ارشد، مسائل غرب آسیا
AUTHOR
بهروز
ایاز
2
کارشناس مسائل پاکستان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
حق آزادی بیان و مسئولیت بینالمللی کشورها در قبال آن
احترام، حمایت و اجرای حق آزادی بیان به عنوان یکی از حقوق بنیادین بشر از سوی کشورها، اگرچه از منظر برخی افراد ممکن است امری بدیهی به نظر برسد، اما تحقق آن به واقع مستلزم تأئید اصولی و توجیه مستدل و منطقی است. شناخت جایگاه والای آزادی بیان و مسئولیت ملی و بینالمللی مربوط به صیانت از آن هم امکان تعرض و نقض خودسرانه را به حداقل رسانده و قانونگذار را از محدودساختن آن باز میدارد، هم اعمال هرگونه موازین حصری به این حق را امری استثنایی و تابع قیودات و توجیهات خاص مینماید. این شناخت در پرتوی آگاهی و عمل کشورها به تعهدات برخاسته از معاهدات بینالمللی، حقوق عرفی بینالمللی و قواعد آمره مرتبط با نسل اول حقوق بشر (حقوق مدنیـ سیاسی)، به ویژه حق آزادی بیان حاصل میشود.
این مقاله تلاش میکند با استفاده از روش قیاس به تحلیل موضوع بپردازد. بر این اساس، ابتدا مبانی تعهدات کشورها در ابزارهای منطقهای و بینالمللی حقوق بشر را تشریح میکند. سپس، به احصای محدودیتهای مشروع و قانونی قابل اعمال بر حق آزادی بیان و بررسی نظریههای عمومی ذیربط کمیته حقوق بشر میپردازد. مقاله نهایتاً با تبیین ارکان مسئولیت بینالمللی کشورها و چگونگی ایجاد آن به هنگام نقض و تعدی حق آزادی بیان به پایان میرسد.
http://fp.ipisjournals.ir/article_24977_5c2a08a11457a9b43ac7c8660ced2a3b.pdf
2017-02-19
65
92
حق آزادی بیان
معاهدات بینالمللی
میثاق بینالمللی حقوق مدنی ـ سیاسی
نظریههای عمومی کمیته حقوق بشر
مسئولیت بینالمللی کشورها
سید حسین
رضوانی
1
رئیس گروه مطالعات حقوقی و بینالمللی دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شکلگیری معمای امنیت با رشد رقابت تسلیحاتی در آسیا ـ پاسفیک
منطقه آسیا- پاسفیک با توجه به حجم بالای واردات تسلیحات، افزایش هزینههای نظامی و مدرن سازی نیروی نظامی و دریایی کشورهای منطقه، به سمت شکلگیری معمای امنیتی در حرکت است. تحولات اقتصادی و نظامی همراه با رقابت استراتژیک در آسیا- پاسفیک باعث بیثباتی و ناپایداری در آینده نزدیک در این منطقه خواهد شد. در این حالت کشورهای منطقه به دنبال افزایش امنیت از طریق ائتلاف یا افزایش توان نظامی خود برای مقابله با تهدیدها و بیثباتی در منطقه برمیآیند، همان چیزی که رئالیستها از آن به عنوان معمای امنیت یاد میکنند. همه این موارد در حال حاضر در آسیا- پاسفیک در حال وقوع است. بر این اساس، مقاله به دنبال بررسی این موضوع میباشد که آیا افزایش هزینههای نظامی و رشد واردات تسلیحات در این منطقه همراه با اختلافات ارضی و عدم وجود سازوکار مشخص برای حل اختلافات و نبود یکپارچگی امنیتی در بین کشورهای منطقه پتانسیل شکلگیری معمای امنیت و درگیری را با توجه به حضور قدرتهای مهم اقتصادی و نظامی همچون آمریکا، چین و ژاپن در آینده نزدیک خواهد داشت؟
http://fp.ipisjournals.ir/article_24978_536a5de1d2fc038711c31f9e78194d10.pdf
2017-02-19
93
120
معمای امنیت
آسیا- پاسفیک
رقابت تسلیحاتی
سیاست بازگشت به آسیا
آمریکا
رویا
خضری
dr.rkhezri@gmail.com
1
کارشناس حوزه شرق آسیا و اقیانوسیه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی جهتگیری تجدیدنظرطلبی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران (1392-1384)
سیاست خارجی هر کشور یکی از مهمترین موضوعات و عرصههایی است که موردتوجه نظریهپردازان و محققان علوم سیاسی و روابط بینالملل قرارگرفته است. اتخاذ سیاست خارجی از سوی هر کشور از علل و عوامل گوناگون و متنوعی نشأت میگیرد. در خصوص بررسی و تحلیل سیاست خارجی کشورها نظریهپردازان و محققان از نظریهها و الگوهای گوناگونی استفاده میکنند که یکی از این نظریهها الگویِ سیستمیک است. این پژوهش درصدد بهکارگیری این الگو جهت بررسی سیاست تجدیدنظرطلبی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوران ریاستجمهوری محمود احمدینژاد است. هدف این پژوهش بررسی و نشان دادن امکان بهکارگیری نظریه سیستمیک روابط بینالملل بهعنوان چارچوب نظری برای تبیین و بررسی جهتگیری تجدیدنظرطلبی در سیاست خارجی محمود احمدینژاد است. بنابراین، سؤال اصلی پژوهش عبارت است از اینکه آیا امکان کاربرد نظریه سیستمیک روابط بینالملل بهعنوان چارچوب نظری در بررسی جهتگیری تجدیدنظرطلبی در سیاست خارجی محمود احمدینژاد وجود دارد یا خیر؟ فرضیه این پژوهش با در نظر گرفتن فرآیند تعاملی میان عناصر و اجزاء از طریق نهاده، تبدیل و داده و نیز بازخورد از قابلیت زیادی در تبیین سیاست تجدیدنظرطلبی در سیاست خارجی محمود احمدینژاد برخوردار است. اما همواره باید در نظر داشت که این نظریه نیز بهمانند سایر نظریهها از توان و قابلیت کافی در خصوص تبیین کلیت و تمامیت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار نیست. این پژوهش با رویکردی توصیفی- تحلیلی صورت گرفته و گردآوری دادهها به صورت اسنادی و کتابخانهای است.
http://fp.ipisjournals.ir/article_24979_aecdda5db4c3f8ef4ab577bcb17ea2ce.pdf
2017-02-19
121
150
الگویِ سیستمیک روابط بینالملل
تجدیدنظرطلبی
سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
محمود احمدینژاد
الهام
رسولی ثانی آبادی
rasooli@yazd.ac.ir
1
استادیار گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه یزد
AUTHOR
امیرحسین
عسگری
2
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه یزد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر عوامل ادراکی ـ روانی بر سیاست خارجی چین
یکی از دشوارترین کارها در تحلیل سیاست خارجی کشورها درک چگونگی ایجاد شدن و به عبارتی نحوه شکلگیری آن است. این مهم در مورد چین بسیار دشوارتر به نظر میرسد چراکه به اقتضای پیچیدگی فرایند سیاستگذاری در این کشور، بسیاری از جنبههای سیاستگذاری خارجی آن برای پژوهشگران مبهم و ناشناخته باقی مانده است. دریافت چینیها از خارج و متأثر از آن سیاست خارجی این کشور به ندرت تحت تأثیر نیروهای خارجی قرار گرفته است. سیاست خارجی چین به نسبت بسیاری از کشورهای دیگر، بیشتر متأثر از روندهای درونی قدرت و تصمیمگیریهای داخلی است. این عوامل داخلی به دو دسته عوامل مادی و ادراکی- روانی قابل تقسیم هستند. این مقاله میکوشد تأثیر عوامل ادراکی ـ روانی را بر سیاست خارجی چین تبیین نماید. به همین دلیل، رویکرد این مقاله تحلیلی ـ توصیفی است و تلاش شده در کنار توضیح هریک از این عوامل به نمودهای عینی آنها در سیاست خارجی چین و وزن هر یک در این فرایند نیز اشاره شود. ویژگیهای رهبران، جهانبینی رهبران، فرهنگ استراتژیک، مؤسسات تحقیقاتی، رسانهها و افکار عمومی به عنوان عواملی در نظر گرفته شدهاند که فهم و ادراکات رهبران چین را در حوزه سیاست خارجی تحت تأثیر قرار میدهند.
http://fp.ipisjournals.ir/article_24980_f0245407f21f2b85bff3c7feffc9aa33.pdf
2017-02-19
151
186
سیاست خارجی
جهانبینی رهبران
فرهنگ کنفوسیوس
فرهنگ استراتژیک
افکار عمومی
نوذر
شفیعی
shafiee2@hotmail.com
1
استادیار روابط بین الملل، دانشگاه اصفهان
AUTHOR
لیلا
مولایی
jackheli@aol.com
2
کارشناس ارشد روابط بین الملل
AUTHOR