%0 Journal Article %T جامعه‌شناسی انتخابات و رفتار انتخاباتی در ‏جمهوری اسلامی ایران %J فصلنامه سیاست خارجی %I دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه %Z 23829680 %D 2008 %\ 09/01/2008 %V 23 %N 2 %P 307-342 %! جامعه‌شناسی انتخابات و رفتار انتخاباتی در ‏جمهوری اسلامی ایران %K رقابت انتخاباتی %K فرهنگ سیاسی %K شبکه‌های اجتماعی %K گفتمان‌های اقناعی %K انتخاب‌عاقلانه.‏ %R %X نوشتار حاضر ضمن نقد، ارزیابی و تحلیل مفهومی نظریات معطوف به انتخابات و رفتار انتخاباتی در پاسخ به این سوال که در جمهوری اسلامی رفتار انتخاباتی شهروندان با کدامیک از سه دسته الگوی نظری جامعه شناسی، اقتصاد سیاسی و روانشناسی سیاسی قابل تبیین است بر این فرضیه تاکید دارد که رفتار انتخاباتی پدیده‌ای زمان پرورده، زمینه پرورده و مکان پرورده است. بدین خاطر نمی‌توان به فرا نظریه‌ای جهان شمول دست یافت که چرایی و چگونگی و محتوای رأی دهی در همه کشورهای جهان و حتی همه حوزه‌های انتخابیه درون یک واحد جغرافیایی را در سپهر آن مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد. %U http://fp.ipisjournals.ir/article_9533_9f99785529f8ff034b9cc77ad8254d53.pdf