سیر تحول تبیین مفاهیم پناهنده و پناهجو
رضا
موسی زاده
استاد دانشکده روابط بین الملل
author
احمدرضا
آذرپندار
دانش آموخته کارشناسی ارشد دیپلماسی و سازمانهای بین المللی
author
text
article
2018
per
پناهندگی یکی از حقوق بنیادین بینالملل بشر است، دولتها موظفند برای برآورده شدن این حق، آنرا به رسمیت بشناسند و به آن احترام بگذارند؛ اما قبل از آنکه فردی به عنوان پناهنده در کشور پذیرنده شناخته شود، باید احراز شود که آیا ترس موجه از آزار و اذیت دولت متبوع خود، ناشی از علل مربوط به نژاد یا مذهب یا ملیت یا عضویت در گروه های اجتماعی و داشتن عقاید خاص سیاسی وجود دارد یا خیر. از آنجا که این فرد در دوران اثبات ادعای پناهندگی، محروم از حمایت دولت متبوع خود است به همین دلیل نمی توان وی را به عنوان شهروند کشور متبوع دانست. از طرفی، دولت پناهپذیر هنوز این شخص را به عنوان پناهنده نپذیرفته است که حمایتهای لازم را از وی به عمل آورد، بنابراین، این فرد واجد عنوان خاصی می شود. وضعیتی که فرد در آن قرار دارد ، وضعیتی است بین شرایط «شهروندی» و «پناهندگی» که به آن «پناهجویی» اطلاق میشود. در این مقاله سیر تحول تاریخی واژگان پناهجو و پناهنده مورد بررسی قرار میگیرد و واژه پناهنده طبق کنوانسیون مربوط به حقوق پناهندگان ارزیابی می گردد و تفاوت میان واژه پناهنده و واژه پناهجو آشکار میگردد.
فصلنامه سیاست خارجی
دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه
23829680
32
v.
1
no.
2018
5
28
http://fp.ipisjournals.ir/article_33081_a5bb73fcfe96522ed23cecf2a53bedae.pdf
بررسی قدرت مدنی ترکیه در آفریقا
هادی
سلیمان پور
دانشیار دانشکده روابط بینالملل
author
طلیعه
احمدی
دانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات منطقهای
author
text
article
2018
per
با روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه، سیاست خارجی ترکیه شکل جدیدی به خود گرفت. به طوری که قدرت نرم در نگاه سیاستگذاران این کشور، از جمله داووداغلو از اهمیت ویژهای برخوردار شد. در همین راستا و با پیشرفتهای اقتصادی ترکیه، اعطای کمکهای توسعهای و بشردوستانه به بخش مهمی از اعمال نفوذ این کشور در جهان تبدیل شد. ضمن اینکه نباید از نقشآفرینی جامعه مدنی ترکیه که از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه بیش از پیش قدرت یافت، غافل شد. برهمین اساس، این مقاله به دنبال تبیین سیاست خارجی ترکیه در دوران حزب عدالت و توسعه، براساس نظریه هانس مائول که بر مفهوم نقش سیاست خارجی مدنی تمرکز دارد، است و به بررسی ابزارها، اهداف و چگونگی اعمال قدرت مدنی ترکیه در آفریقا میپردازد. سوال اصلی مقاله پیش رو این است که چه عناصری تشکیل دهنده قدرت مدنی ترکیه در آفریقا هستند؟ فرضیه این است که ایجاد جامعه دموکراتیک همراه با رفاه اقتصادی در داخل و ارائه آن به عنوان یک الگو در کشورهای آفریقایی، در پیش گرفتن سیاستهای چندجانبهگرایانه و همکاریجویانه در عرصه بینالملل و استفاده از ابزارهای اقتصادی، دیپلماتیک، فرهنگی و مذهبی قدرت مدنی ترکیه در آفریقا را شکل میدهند.
فصلنامه سیاست خارجی
دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه
23829680
32
v.
1
no.
2018
29
56
http://fp.ipisjournals.ir/article_33084_40d70308b5265021e2f9ac12636f11f4.pdf
واکاوی اقدامات نظامی ائتلاف به رهبری عربستان در یمن از منظر حقوق بشردوستانه بینالمللی
فهیمه
حشمت
دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق بینالملل دانشگاه تربیت مدرس
author
text
article
2018
per
در مارس سال 2015 عربستان سعودی در چارچوب ائتلافی از کشورهای عربی شامل: امارات متحده، قطر، کویت و بحرین به همراه مراکش، مصر، اردن و سودان، حمله نظامی علیه یمن را آغاز نمودند. براساس گزارشهای صادره از نهادهای بینالمللی از تاریخ شروع حملات هوایی نیروهای ائتلاف به یمن، حداقل 41125 غیرنظامی کشته و 70207 نفر زخمی شدند.
در این درگیری که با ورود کشورهای ائتلاف به رهبری عربستان تبدیل به یک مخاصمه بینالمللی تمامعیار شدهاست، قواعد حقوق بشردوستانه بینالمللی باید بعنوان قواعد بینالمللی لازمالاجرا در طول مخاصمات مسلحانه بوسیله دولتها در جهت حمایت از افراد و اموال غیرنظامی رعایت شود. حال، پرسش اصلی در مقاله حاضر چگونگی اجرا و تضمین حقوق بشردوستانه بینالمللی توسط نیروهای ائتلاف در مخاصمه مسلحانه یمن است. به همین منظور در این نوشتار ضمن توضیحی مختصر درباره اصول حقوق بشردوستانه بینالمللی بعنوان چارچوب اصلی بحث، اقدامات نظامی متخاصمین در کشور یمن، بر اساس گزارشات مستند نهادهای تخصصی بینالمللی دولتی و غیر دولتی بررسی خواهد شد.
فصلنامه سیاست خارجی
دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه
23829680
32
v.
1
no.
2018
57
87
http://fp.ipisjournals.ir/article_33088_fe834396c71870c3dcd580903b3ef287.pdf
تجزیه و تحلیل جایگاه دیپلماسی شهری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
محمدرضا
دهشیری
دانشیار دانشکده روابط بین الملل
author
مصطفی
خرمی
دانش آموخته کارشناسی ارشد دیپلماسی و سازمانهای بین المللی
author
text
article
2018
per
تحولات دیپلماسی سبب شده که دولتها در کنار پیگیری منافع ملی و تعقیب سیاستهای خود در قالب دیپلماسی سنتی، به اشکال نوین دیپلماسی جهت تأثیر بر افکار عمومی بینالمللی و محیط بینالملل متوسل شوند. حضور دولتها یا حکومتهای محلی تابع آنها در نهادهای چندجانبه غیردولتی و تعاملات موجودیتهای فرو ملی در راستای این مهم قرار دارد. این مقاله، جایگاه دیپلماسی شهری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را بررسی میکند. به همین جهت، مطالعه حاضر ابتدا مبانی و اصول نظری سیاست خارجی کشور را مورد نظر قرار میدهد که در واقع جهتگیریهای اصلی در مورد دیپلماسی شهری را تعیین مینماید و سپس به بررسی عملکرد سیاست خارجی کشور در این خصوص میپردازد. بدین منظور، تعاملات دوجانبه (روابط خواهرخواندگی) و چندجانبه (عضویت در شبکههای بینالمللی) شهرهای ایران بررسی شده است. به طور خلاصه، از حیث نظری، باتوجه به ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی، تعاملات غیردولتی (مانند دیپلماسی شهری) جایگاه مشخص و معینی در سیاست خارجی ایران دارد. عملکرد سیاست خارجی ایران در مورد تعاملات خارجی شهرها، بیانگر مطابقت آن با اصول نظری سیاست خارجی است. این مناسبات طیف وسیعی از شهرهای متعلق به تمدنهای گوناگون را در بر دارد که بیشترین آن معطوف به روابط با شهرهای کشورهای اسلامی و محیط پیرامونی ایران است.
فصلنامه سیاست خارجی
دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه
23829680
32
v.
1
no.
2018
87
122
http://fp.ipisjournals.ir/article_33092_963f0d266bec0d76ac24ccdafe02ba30.pdf
عملکرد سازمانهای غیردولتی در امور انساندوستانه: مطالعه موردی بحران سوریه
حسین
شریفی طرازکوهی
دانشیار حقوق بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
author
محمدحسین
نشاسته سازان
دانش آموخته کارشناسی ارشد دیپلماسی و سازمانهای بین المللی
author
text
article
2018
per
سمنها در عصر جدید نقشی بیبدیل در عرصه بینالملل را به عهده گرفتهاند، به گونهای که بخش مهمی از عملیات را به جای دولتهایی انجام میدهند که سالیان متمادی بازیگران اصلی و شاید تنها بازیگران عرصه روابط بینالملل محسوب میشدند. بحران سوریه یکی از این عرصهها است و در نتیجه نقش سمنها برای تأثیرگذاری برجسته میگردد. این مقاله در پی تبیین سمنها در بحران سوریه است. از این حیث فرایند اعمال سمنها در سه مرحله کلی پیش از اقدام (مذاکره)، مرحله اقدام (در زمان منازعه) و مرحله پس از منازعه در بحران انسانی سوریه واکاوی شده است. نقش آفرینی در بحرانی که گرچه از منظر مؤلفههای مورد تاکید در نظریه سازه انگاری، جای تامل فراوان داشت، اما زود هنگام از وصف داخلی خارج و به سطح بین المللی رهنمون شد. روندی که لاجرم بر نقش و کارکرد نهادهای مورد بحث تاثیر زیادی بر جای گذاشته و به عبارتی حتی کارآمدی آنها را زیر سئوال برده است. همچنین در این بحران برخی از سمنها به عنوان پوشش جریانهای تروریستی مورد استفاده قرار گرفتند.
فصلنامه سیاست خارجی
دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه
23829680
32
v.
1
no.
2018
123
162
http://fp.ipisjournals.ir/article_33095_9dbcf7d2adb547a95e01286f169630ae.pdf
روابط هند و چین: از همکاری اقتصادی تا رقابت استراتژیک
اسدالله
کاوه
دانش آموخته کارشناسی ارشد شرق آسیا
author
طاهره
محمدی
کارشناس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی
author
text
article
2018
per
رقابت میان بازیگران متعدد، تلاش برای همکاری بینالمللی و نگاه تجدیدنظرطلبانه مهمترین ویژگیهای دوران گذار در روابط بینالملل هستند و شناخت کنش میان بازیگران عمده و مهم در این دوران اهمیت زیادی برای درک نظام بینالملل و اقدام مؤثر در آن دارد. چین و هند با توجه به ویژگیهای داخلی خود به عنوان مهمترین و قدرتمندترین کشورهای آسیا و بهعنوان دو قدرت نوظهور، نقش غیر قابل انکاری در تجدیدنظر در نظم جهانی را دارند. روابط میان هند و چین، همواره شاهد فراز و فرودهای متعدد بوده است. گاهی افزایش حجم روابط تجاری، همکاریهای دفاعی و نظامی مانند برگزاری رزمایش مشترک و افزایش سفرهای مقامات عالیرتبه دو کشور همکاری دو غول آسیایی را پررنگتر کرده است؛ گاهی نیز تنش در مرز مشترک، تلاش در اعمال نفوذ در افغانستان، آسیای مرکزی و اقیانوس هند و همچنین مسابقه تسلیحاتی میان دو کشور، وجه رقابت را پررنگتر کرده است. بطور حتم حضور شی جینپینگ و نارندرا مودی به عنوان رهبران مقتدر و ملیگرای دو کشور، روابط میان هند و چین را نسبت به سالهای گذشته متمایز کردهاند و هر دو طرف در پی آنند که علاوه بر تأمین حداکثری منافع و تحدید منافع یکدیگر با استفاده از ابزارهایی مانند ائتلاف با کشورهای ثالث و نفوذ به مناطق تحت سلطه یکدیگر، از تشدید بحران در روابط فیمابین بکاهند.
فصلنامه سیاست خارجی
دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه
23829680
32
v.
1
no.
2018
163
196
http://fp.ipisjournals.ir/article_33102_63b1db79576a6db3c8f09b1e73f9ca27.pdf